Dopravní podnik Poděbrady
Tyto stránky jsou věnovány tramvajové dopravě v lázeňském městě Poděbrady
Zdravíme všechny příznivce kolejové dopravy !
Aktuálně máme v Poděbradech pouze jednu tramvaj a to T3, podtyp T3R.E, č. 968, kterou jsme v roce 2020 pořídili v Dopravním podniku Ostrava. Je umístěna na rohu ulic Dr. Horákové a Dr. Beneše, přičemž lepší pohled je z ulice Dr. Beneše.
Není to první tramvaj v tomto krásném lázeňském městě : v polovině osmdesátých let minulého století byla na krátkou chvilku umístěna na náměstí v Poděbradech jako filmová kulisa při natáčení povídkového sci-fi filmu Přátelé Bermudského trojúhelníku vyřazená tramvaj T3 č. 6146 z Prahy. Rovněž je fotograficky zdokumentován (bohužel bez přesnějšího časového určení) pravděpodobně vlečný vůz typu Ringhoffer, který se nacházel na jedné zahradě nedaleko mlékárny a sloužil jako zahradní domek. Naše tramvaj je tedy minimálně třetí v pořadí, ale je to první pojízdná tramvaj, je umístěna na kolejích a pohybuje se vlastní silou !
Aktuality
15.3.2025 - Jaro už klepe na dveře a tak jsme provedli kontrolu měnírny, dobili akumulátory a v první letošní jízdě povozili návštěvníky z Hradce Králové.
7.12.2024 - Vánočně vyzdobené tramvaj uvítala početnou skupinu budoucích poděbradských tramvajáků. Mikulášské překvapení v podobě exkurze do naší tramvaje připravily pro své malé ratolesti poděbradské maminky.
16.11.2024 - Dnešní jízdou jsme se rozloučili s letošní sezónou a připravili naší tramvaj na zimu.
22.9.2024 - Dokončili jsme výměnu zbývajících podsedáků.
21.9.2024 - Vydatné deště jsme přestáli téměř bez úhony. Sice do tramvaje trochu zateklo, ale již opět jezdíme. Držíme palce zatopené vozovně a dílnám v Ostravě Martinově - ať se také co nejdříve vrátí do provozu.
2.11.2022 - V Ostravě jsme se rozloučili se sesterskou tramvají č. 948, která po neúspěšném odprodeji na Ukrajinu skončila na šrotišti. R.I.P. a díky za službu !!
31.12.2021 - S rokem 2021 jsme se rozloučili podvečerním ježděním. Do nového roku přejeme všem příznivcům tramvajové dopravy hlavně hodně zdraví, ale také radosti, štěstí a pohody.
20.10.2021 - Opět jsme navštívili kolegy v Kropáčově Vrutici a vyzkoušeli jízdu po jejich nově prodloužené trati. Délka tratě již činí cca 45 metrů.
16.7.2021 - Naše měnírna dostala nový usměrňovací blok. V rámci jeho testů jsme provedli několik zkušebních jízd i s cestujícími - návštěvníky Poděbradského swingování.
27.6.2021 - Dnes jsme byli na návštěvě v Kropáčově Vrutici, kde jsme úspěšně oživili a vyzkoušeli jízdu T3R.P. ex 254 PMDP.
19.6.2021 - Teplé a slunečné počasí jsme využili k celkové očistě naší tramvaje. Vřelé díky všem pomocníkům ! Zvláště odstranění zbytků lepidla po reklamním banneru bylo velmi obtížné.
11.6.2021 - Poděbrady projížděl Roman Hloch z blogu Tramvaje v ČR. Dobře jsem si popovídali i zajezdili a Roman z našich jízd sestříhal krátké video.
https://www.youtube.com/watch?v=dPOM91mbO4c
5.6.2021 - Vyměnili jsme většinu podsedáků na sedačkách pro cestující.
23.5.2021 - Z Ostravy jsme dovezli nějaké náhradní díly, hlavně několik sedaček a podsedáků, aby naše tramvaj byla ještě lepší a krásnější.
2.5.2021 - Do tramvaje jsme zkušebně instalovali akumulátory a úspěšně vyzkoušeli jízdu bez potřeby napájení z troleje či kabelu. Tím se naše tramvaj alespoň nakrátko zařadila do kategorie vozidel nezávislé trakce. Tato zkouška byla velice důležitá pro plánované úrovňové tramvajové propojení čtvrti Žižkov se zbytkem Poděbrad. Žižkov je totiž oddělen železniční tratí a využití stávajícího nadjezdu i pro tramvajovou dopravu bohužel není z hlediska sklonových parametrů možné. Budeme tudíž muset přejíždět železniční trať v místě stávajícího přejezdu u skláren. Při vlastním přejíždění trati bude nutné stáhnout pantograf a pokračovat v jízdě na akumulátory, protože železniční a tramvajová vozidla používají různé napěťové systémy.
1.5.2021 - Svátek zamilovaných jsme oslavili dalšími několika jízdami s cestujícími.
30.4.2021 - Po instalaci přídavného uzemnění kolejí proběhla první zkušební jízda s cestujícími.
11.4.2021 - Po výměně jističe v měnírně jsme provedli několik testovacích jízd, včetně "couvání" (přesnější pojmenování je zpětný pohyb tramvaje) s využitím zadního stanoviště.
9.4.2021 - Pokračujeme v oživování naší tramvaje. Po výměně usměrňovače se nám podařilo tramvaj nastartovat a dokonce uskutečnit krátké testovací jízdy. Na historicky první jízdu tramvaje "vlastní silou" v Poděbradech se můžete podívat na tomto videu
https://www.youtube.com/watch?v=SPP7fx-Asqo
1.4.2021 - Dokončení zapojení měnírny s usměrňovačem. Bohužel při zkoušce napájení tramvaje došlo k přetížení usměrňovače a jeho poškození.
19.12.2020 - Podařilo se nám zprovoznit přední a boční informační panely. Naše tramvaj vám již umí popřát Veselé Vánoce.
20.10.2020 - Příjezd, instalace a nakolejení v Poděbradech. Více o přípravě kolejí a transportu tramvaje můžete vidět na videu https://www.youtube.com/watch?v=EACZ1HGdBQ4
19.10.2020 - Naložení naší nové tramvaje v Ostravě
Technické parametry vozu č. 968
- typ T3SUCS
- rok výroby 1985
- modernizována v roce 2002 na typ T3R.E a vybavena asynchronními (střídavými) motory o výkonu 4 x 72 kW. V rámci modernizace je rovněž nahrazeno nožní ovládání moderním ručním řadičem - pohyb tramvaje, tj. zrychlování a brždění je realizováno pákou, kterou ovládá řidič levou rukou. Toto ovládání je používáno u moderních tramvají, např. typu 14T "Porsche" či 15T "ForCity"
- takto byly upraveny pouze 3 tramvaje (dvě v Ostravě a jedna v Praze), které sloužily pro vývoj pohonu moderních tramvají a trolejbusů. V provozu již bohužel není žádný z vozů - druhý ostravský vůz č. 948 byl po menší nehodě v září 2021 odstaven a v listopadu 2022 sešrotován. Pražská tramvaj č. 6554 byla v roce 2005 přestavěna na standardní typ T3R.P.
- pro svůj vysoký výkon a charakteristický zvuk startujícího letadla si vysloužila přezdívku „Boeing“. Její teoretické zrychlení z 0 na 100 km/h činí 22,1 sekundy, přičemž u standardní tramvaje T3 by to bylo skoro dvakrát tak dlouho : 39,8 sekundy.
- poslední jízda s cestujícími v Ostravě se uskutečnila v dubnu 2020, poté byla tramvaj odstavena a nahrazena nízkopodlažní Stadler nOVA
- během 35 let ve službách DP Ostrava najezdila téměř 2 mil. km a je stále plně funkční
- první samostatná jízda "vlastní silou" v Poděbradech se uskutečnila 9.4.2021
- hmotnost 16,5 t
- délka 14 metrů, se spřáhly 15,1 metru
- šířka 2,5 metru